ARTISTS
伊藤 純代
彫刻
WORKS & COMMENT
作品&コメント
《between the world and the other world》2012年
日本語テキストで読む
Read in English Text
私は子どもの頃、捕まえたトンボの内側を見たいが為にその殻を剝くという行為をくりかえした。初めは恐怖であったそれは、繰り返すことで麻痺し、むしろ内臓の美しさを堪能し、その生と死の循環を手のなかで転がすようであったように思う。
今思えば異常なくらい生と死について執着していたのかもしれない。
死は生の対極だが、同時に存在するものだ。
収縮と拡大を繰り返し、手のなかで死にゆく小さな命への興味と恐怖。そして生への希望。
再生を繰り返す行為が今の作品へと繫がっている。
今思えば異常なくらい生と死について執着していたのかもしれない。
死は生の対極だが、同時に存在するものだ。
収縮と拡大を繰り返し、手のなかで死にゆく小さな命への興味と恐怖。そして生への希望。
再生を繰り返す行為が今の作品へと繫がっている。
In my childhood, I often used to strip the outer shells off from the dragonflies which I had caught out of the sheer temptation to examine the inside of them. In the beginning it was scary, but the repetition of the action paralyzed my feelings and I became fascinated by the beauty of their internal organs and felt as if I were playing with its life-and-death cycle on the palm of my hand.
Now that I look back, I might have become almost abnormally preoccupied with life and death.
Death exists as the opposite of life. However, they coexist at the same time.
My thought on the endless cycle of life and death, which is based on my interest and fear in that small life that faces death in a repetitive process of contraction and expansion and my hope for life, is connected to my artworks today.
Now that I look back, I might have become almost abnormally preoccupied with life and death.
Death exists as the opposite of life. However, they coexist at the same time.
My thought on the endless cycle of life and death, which is based on my interest and fear in that small life that faces death in a repetitive process of contraction and expansion and my hope for life, is connected to my artworks today.
《everyday affairs》2018年
《head》2018年
《vase1》2018年
NEWS
伊藤 純代の関連情報
2018
12/16
(日)
Profile
プロフィール
伊藤 純代ITO Sumiyo
彫刻
- 1982
- 長野県上伊那郡辰野町生まれ
- 2009
- 武蔵野美術大学修士課程造形研究科修了
AWARD
おもな受賞歴
- 2010
- Toyota Art Competition 2010準大賞
- 2011
- トーキョーワンダーウォール 2011大賞
RELEASE
おもな作品発表歴
- 2009
- 個展「TOY BOX」(ギャラリー現/東京都)
個展「秘め事」(switch point/東京都)
「AMUSE ART JAM 2009」(京都府京都文化博物館)
- 2010
- 個展「Another girl」(ギャラリー現/東京都)
「第5回大黒屋現代アート公募展」(板室温泉 大黒屋/栃木県)
「Toyota Art Competition 2010」(豊田市美術館/愛知県)
- 2011
- 個展「Child's Play」(NANZUKA UNDERGROUND/東京都)
個展「EMERALD」(ギャラリー現/東京都)
個展「Girls Generation」(switch point/東京都)
「トーキョーワンダーウォール 2011」(東京都)
「shuffle」(NANZUKA UNDERGROUND/東京都)
「第6回大黒屋現代アート公募展」(板室温泉 大黒屋/栃木県)
- 2012
- 個展「between the world and the other world」(gFAL/東京都)
個展「Her Memory」(ワンダーサイト本郷/東京都)
個展(都政ギャラリー/東京都)
- 2013
- 個展「Flashback」(R commons yamagata/山形県)
「第16回岡本太郎記念現代芸術大賞[TARO賞]展(川崎市岡本太郎美術館/神奈川県)
- 2018
- 「3331 ART FAIR」(3331 Arts Chiyoda/東京都)
COMMENTARY
学芸員の解説
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記憶のなかの恐れと欲求
伊藤は辰野町と塩尻市とに二分される山間の小盆地の生まれ。400年来の古い宿場が歴史を伝えるとともに、標高800mを超える一帯は自然豊かな土地柄だ。子どもの頃、飛び交うトンボを捕まえ、その内側を見たいがためにトンボの殻を剥く行為を繰り返し、遊び場だった森で見た動物の死骸が目に焼き付いたという。生き物の生と死をめぐる関心がその後の制作へと繋がっていく。
伊藤は大学ではデザインから彫刻に転じ、塑造や鋳造に親しむが、やがてぬいぐるみという身近な素材に着目し、その解体が作品形成に至る。ほどなく着せ替え人形に目が向けられ、何十体もの人形のかわいい顔立ちが集まり、一転して見たこともない形相が出現。人形のボディの表面が削られて、発泡断熱材・スタイロフォームで造形した少女像の表面に貼り込まれる。アクリルを混ぜた発泡ウレタンの溶液が衣服に浸み、表面を流れる。遠目にはどこかポップな印象さえあるが、グロテスクな雰囲気が際立つ彫刻作品として強烈な存在感を放つ。
作者の幼少期の体験を内包するこうした作品やインスタレーションは、解体された人形が新たな生として再生するプロセスでもあり、人間の殻の内部と外部、エンドレスな生と死の境界を提示する。没しては昇る太陽や月のアナロジーとして生と死をとらえていた縄文人は、土偶を造形し生への信奉を表現した。
戦後の1960年代から子どもの玩具として登場した日本の着せ替え人形は、少女漫画から抜け出たようなその顔立ちが好まれ、現在まで広く普及している。また、雛人形の「藤娘」や「汐汲み」は、各家庭で理想の女子のステレオタイプとして定着してきた。伊藤の作品は、具象の彫像や塑像などカーヴィングとモデリングで成立してきた近代彫刻の既成概念を脱力させながら、時代が求めた近代女性像の超克まで思い及ぶ。
伊藤は大学ではデザインから彫刻に転じ、塑造や鋳造に親しむが、やがてぬいぐるみという身近な素材に着目し、その解体が作品形成に至る。ほどなく着せ替え人形に目が向けられ、何十体もの人形のかわいい顔立ちが集まり、一転して見たこともない形相が出現。人形のボディの表面が削られて、発泡断熱材・スタイロフォームで造形した少女像の表面に貼り込まれる。アクリルを混ぜた発泡ウレタンの溶液が衣服に浸み、表面を流れる。遠目にはどこかポップな印象さえあるが、グロテスクな雰囲気が際立つ彫刻作品として強烈な存在感を放つ。
作者の幼少期の体験を内包するこうした作品やインスタレーションは、解体された人形が新たな生として再生するプロセスでもあり、人間の殻の内部と外部、エンドレスな生と死の境界を提示する。没しては昇る太陽や月のアナロジーとして生と死をとらえていた縄文人は、土偶を造形し生への信奉を表現した。
戦後の1960年代から子どもの玩具として登場した日本の着せ替え人形は、少女漫画から抜け出たようなその顔立ちが好まれ、現在まで広く普及している。また、雛人形の「藤娘」や「汐汲み」は、各家庭で理想の女子のステレオタイプとして定着してきた。伊藤の作品は、具象の彫像や塑像などカーヴィングとモデリングで成立してきた近代彫刻の既成概念を脱力させながら、時代が求めた近代女性像の超克まで思い及ぶ。
赤羽 義洋 (辰野美術館)
ITO Sumiyo
As a child, ITO repeatedly stripped off the outer shells of dragonflies she caught out of a temptation to view their internal organs. She also witnessed dead animals in the woods, which was her playground. Through such experiences, she developed an interest in life and death, which led her to create art. She created plaster and casted figures at university. Then, before long, she started her work by disassembling stuffed toys. She assembles dozens of cute Japanese Barbie Dolls’ faces into her works and, at times, shaves off the surfaces of dolls’ bodies, then pastes them onto the girls’ figures made of styrofoam.
Occasionally, she allows a colored solution of foam polyurethane to soak into the dresses of the dolls and lets it flow down their surfaces. From a distance, they give a pop-art-like impression. However, the grotesque atmosphere is overwhelming and strong in its existence. Her works and installations, which connote her experiences in childhood, conjure up the existence of the endless circle of life and death.
Occasionally, she allows a colored solution of foam polyurethane to soak into the dresses of the dolls and lets it flow down their surfaces. From a distance, they give a pop-art-like impression. However, the grotesque atmosphere is overwhelming and strong in its existence. Her works and installations, which connote her experiences in childhood, conjure up the existence of the endless circle of life and death.
Akahane, Yoshihiro (Tatsuno Museum of Art)
EXHIBITION MUSEUM
開催会場の情報
辰野美術館
南信エリア
- 住所
- 〒399-0425
長野県上伊那郡辰野町樋口2407-1
- 電話番号
- 0266-43-0753
- 開館時間
- 9:00~17:00
- 閉館日
- 月曜(祝日除く)・祝日の翌日、冬期休
「シンビズム2 -信州ミュージアム・ネットワークが選んだ20人の作家たち-」会期中は開館時間、閉館日が通常と異なっております