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ARTISTS

多様な価値と言いつつ 単一性の心地よさから逃れられない世界に咲く花

YAMAKAMI Akiha

北信

山上 晃葉

ソフト・スカルプチュア、ペインティング

WORKS & COMMENT

作品&コメント

《fission》2011年

《fission》2011年

Read in English Text

My interest in the forms and shapes of the human body began in my childhood. Since then, as I have aged, my interest has moved from its outward, superficial appearance to the internal organs and functions of the body. Currently, my work has been focused even further inward on the invisible workings of our genes and cells. My process is a deep journey to find the memories and ideas stored in every part of the human body. Even if we come from different races and cultures, our bodies share the same forms and functions, and the intrinsic memories in our body are sometimes so eloquent that they evoke even the lives of primitive peoples in ancient times. Presently, I am far from my ancestral home of Japan and living in New York City where, through my art I am trying to depict the hidden stories of humanity and human biology utilizing fabrics, our metaphorical second skin.
My story and identity, which I began to understand more in a land far from my country, share meaning and similarities with stories and memories tangled in the bodies of ancient human beings. What makes me who I am? - I’m looking for the answer through my works.
《fission》(パフォーマンス:アキバタマビ3331 Arts Chiyoda 東京) 2011年

《fission》(パフォーマンス:アキバタマビ3331 Arts Chiyoda 東京) 2011年

《Trinitas》(パフォーマンス:ALDEN Theatre ワシントンD.C.)2013年

《Trinitas》(パフォーマンス:ALDEN Theatre ワシントンD.C.)2013年

《Cycle – S (B面)》2016年

《Cycle – S (B面)》2016年

《Musuhi》2018年

《Musuhi》2018年

Profile

プロフィール

山上 晃葉

山上 晃葉YAMAKAMI Akiha

ソフト・スカルプチュア、ペインティング

1984
長野県長野市生まれ
1998
家族で上京
2007
多摩美術大学美術学部版画科卒業
2009
多摩美術大学大学院美術研究科版画リトグラフ専攻修了
2012
渡米
2017
アメリカ合衆国永住権を取得、本格的に制作拠点をニューヨークに移す
【収蔵】
 2007
  町田市立国際版画美術館(東京都)
 2008
  佐久市立近代美術館(長野県)
 2016
  Williamsburg Art Historical Center(アメリカ)

AWARD

おもな受賞歴

2007
町田市立国際版画美術館 買い上げ賞

RELEASE

おもな作品発表歴

2004
個展「あきはひとり展」(Gallery & Bar nagun/東京都、新宿・花園ゴールデン街)
2005
2人展「stir/still」(Substation Gallery/シンガポール)
2008
「第2回大学版画展受賞者展」(文房堂ギャラリー/東京都)
グループ展「わたしはあなたが理解できない展-−そこから始まるコミュニケーション−」(相模原市民ギャラリー/神奈川県)
多摩美術大学(日本)・弘益大学(韓国)・シルパコーン大学(タイ)グループ展「Collaborative Print Exhibition 2008 in ASIA」(銀座東和ギャラリー/東京都)
2012
「松代現代美術フェスティバル」(池田満寿夫美術館/長野市)
2013
「Collective Futures NYC」(G TECTS/アメリカ、ニューヨーク)
「Trinitas」(ALDEN Theatre/アメリカ、ワシントンD.C)
2016
「JART 6th」「JART 7th」(Williamsburg Art Historical Center/アメリカ、ニューヨーク)

COMMENTARY

学芸員の解説

Read in English Text

A Flower Blooming in the World of Homogeneity, too comfortable for the artist to leave, with all her Assertion on the Importance of Having a Variety of Interpretation

YAMAKAMI Akiha changed the support of her works, from paper to elastic materials, because she felt inconvenienced while trying to change the shapes of her works freely. I think her decision turned out to be beneficial to her, as she was working on the theme, “the human body and its cycle,” because the new materials might suit her cutaneous sensation very well.
When creating her works, she says, she places importance on “not stereotyping herself by her own works,” and “never to allow viewers to simply pass by her works.” I heartily expect the works of YAMAKAMI Akiha, who moved her work base to the U.S., will reflect her comments that “a variety of ways of thinking should be allowed, in their true meaning.”

Kudo, Miyuki (Saku City)

EXHIBITION MUSEUM

開催会場の情報

須坂版画美術館

須坂版画美術館

北信エリア

住所
〒382-0031
長野県須坂市大字野辺1386-8 (須坂アートパーク内)
電話番号
026-248-6633
開館時間
9:00~17:00
閉館日
水曜休(祝日除く)

「シンビズム2 -信州ミュージアム・ネットワークが選んだ20人の作家たち-」会期中は開館時間、閉館日が通常と異なっております