彫刻

丸山 富之


MARUYAMA Tomiyuki

I was born and raised in the center of Azumino City. Azumino is an open field located in the Matsumoto Basin, where the sky is wide and surrounded by mountains. In 2019, at my solo-exhibition, I placed L-shaped works consisting of horizontal and vertical surfaces, along the wall in the domed space illuminated by natural light. Many people seemed to have recognized the relationship between my works and my place of birth. Most of my sculptures consist of horizontal and vertical surfaces. When I am chiseling a horizontal surface, my chisel aims upward toward the sky. Chiseling a horizontal surface means, in other words, to chisel the spread of space. When chiseling a vertical surface, my chisel moves toward my side. Seeing my side means, at the same time, to see the other side. In my childhood, I remember, I was standing under the sky, at a place spread wide with rice fields, and wondering what was on the other side of the mountains. At this exhibit in the Koumi-machi Kougen Museum of Art, I am planning to display works incorporating a point of view downwards to the basement, along with points of view forward and upward toward the sky.
《あかつき》 2002-2019年 撮影:山本糾

 

《あかつき》 2002-2019年 撮影:山本糾

略歴

1956

長野県安曇野市三郷生まれ

1975

松本県ケ丘高等学校卒業

1984

東京藝術大学彫刻科卒業

1986

東京藝術大学大学院美術研究科彫刻専攻修了

おもな作品発表歴
個展

1985

個展(東京藝術大学展示室/東京都)

1986

個展(ギャラリー葉/東京都)

1987・89・91・94・96 

個展(ときわ画廊/東京都)

1989・97 

個展(ギャラリーなつか/東京都)

1993

個展(なびす画廊/東京都)

1996・99・01・04・06−08・11・12・14・16・18

個展(ヒノギャラリー/東京都)

2000

個展(ギャラリー深志/松本市)

2003

個展(夷隅田園の美術館/千葉県)

2006

個展(Gallery Shilla/大邱・韓国)

2019

個展(朝日美術館/朝日村)

おもな作品発表歴
グループ展

1993

「<かたまり彫刻>とは何か」(エスパスOHARA/東京都)

1994

「<彫刻>展」(代々木アートギャラリー/東京都)

1996

「匍匐は跳躍」(なびす画廊/東京都)

1999

「花蓮国際石材彫刻展」(花蓮縣立文化中心/台湾)

2000

「春のおくりもの」(なびす画廊/東京都)

2002

「東日本―彫刻」(東京ステーションギャラリー/東京都)、「かたちの所以」(佐倉市美術館/千葉県)

2003

「第1回中国国際画廊博覧会」(北京・中国)、「第5回雨引の里と彫刻」(茨城県)、「表象都市metamorphosis」(広島県)、「-芸術実験展示プロジェクト2003-」(旧日本銀行広島支店/広島県)

2005

「Saraylar Symposium」(トルコ)、「石の思考」(東京藝術大学美術館陳列館/東京都)

2006

「SINGULAR STONES 2006」(ギャラリーせいほう/東京都)

2009

「第8回まつしろ現代美術フェスティバル」(長野市)

2010

「第9回まつしろ現代美術フェスティバル」(長野市)

2013

「KCA house オープンスタジオ2013」(埼玉県)

2020

「<石の彫刻>展」(いりや画廊/東京都)

2021

「第2回<石の彫刻>展」(ギャラリーせいほう/東京都)

MARUYAMA Tomiyuki continues to produce sculptures using stones as material. Especially, he has used Isahaya-stones quarried in Nagasaki Prefecture. He chisels rectangular stone blocks earnestly to finish his works. While chiseling repeatedly, the volume of the stone decreases. However, the artist expresses, “the more I chisel the stone, the bigger my work becomes because the space I possess in my work becomes larger and larger.” Thus, the horizontal plane that is rendered this way, spreads to the ends of the universe. When a vertical plane stands up there, a border suddenly appears. His works invite viewers to imagine the earth as an expanse with artificial borders on the ground reminding them of time and space.

Azumino-shi Board of Education

Shiohara, Rieko

会場情報

終了しました

2023

09.16SAT  

11.12SUN

小海町高原美術館

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  • 長野県南佐久郡小海町大字豊里5918-2
  • 0267-93-2133
  • 火曜休、祝日の翌日休
  • 9:00-17:00(入場は16:30まで)
小海町高原美術館
  • ・中央自動車道「須玉IC」、上信越自動車道「佐久IC」、中部横断自動車道「八千穂高原IC」より国道141号線を経て、「松原湖 入 口」の信号を松原湖方面へ約4㎞。
    ・中央自動車道「須玉I.C」から美術館まで約47km
    ・上信越自動車道「八千穂高原I.C」から美術館まで約14km