シンビズム4

[ 写真 ]

小林 紀晴

KOBAYASHI Kisei

 

小林 紀晴
1968
長野県茅野市生まれ
1988
東京工芸大学短期大学部写真技術科卒業
1991
新聞社勤務後、独立
アジアを中心に作品を制作
2000 − 2002
渡米(ニューヨーク)
現在
東京工芸大学芸術学部写真学科教授
ニッコールクラブ顧問
From 2013, I had visited around forty festivals, rituals, etc., for about six years. Most of them, which are bequeathed to us from ancient times, are usually held in darkness, sometimes, even overnight. When I put myself in such places, I was always constantly reminded of a strange feeling. People, views and spectacles in front of me, suddenly and abruptly, inverted. This world and the other world repeat, reversely and violently. I felt as if time and space were twisting and twining with each other: spectacles of 1,000 years ago and the present time, seemed to adjoin, or a futuristic image of 100 years ahead juxtaposed with a spectacle of 100 years past.
At a moment when par ticipants transform themselves to Marebitos, meaning visitors from afar, joy-bringing spirits from the divine realms, darkness cracks, and I get sucked into another world.
There, I witnessed something chubby, which was born before my eyes.

おもな作品発表歴

2003
「White Panic」(新宿ニコンサロン/東京都)
2012
「遠くから来た舟」(キャノンギャラリーS /東京都)
2013
「kemonomichi」(銀座ニコンサロン/東京都)
「素と源流」(小海町高原美術館/小海町)
「山人の記憶-kemonomichi / yabu-」(八ヶ岳美術館/原村)
2014
「ring wandering 悲しき迷走」(銀座ニコンサロン/東京都)
2016
「伝来/消滅」(銀座ニコンサロン/東京都)
2018
「鶴田真由×小林紀晴写真展 Silence of India」(茅野市美術館/茅野市)
2019
「孵化する夜の啼き声」(銀座ニコンサロン/東京都)

おもな受賞歴

1997
日本写真協会賞新人賞受賞
2013
第2 2 回林忠彦賞受賞

おもな著作

『ASIAN JAPANESE』(情報センター出版局)
『DAYS ASIA』(情報センター出版局)
『アジアロード』(講談社)
『homeland』(NTT出版)
『写真学生』(集英社)
『遠い国』(新潮社)
『東京装置』(幻冬舎)
『days new york』(平凡社)
『旅をすること』(エレファントパブリッシング)
『最後の夏19 91』(バジリコ)
『写真展に
行ってきました。』(平凡社)
『父の感触』(文藝春秋)
『十七歳』(日本放送出版協会)
『はなはねに』(情報センター出版局)
『昨日みたバスに乗って』(講談社)
『Kemonomichi』(冬青社)
『ニッポンの奇祭』(講談社)
『見知らぬ記憶』(平凡社)
『愛のかたち』(河出書房新社)
『まばゆい残像』(産業編集センター)
『孵化する夜の啼き声』(赤々舎)
など多数

Photographing Layers of Time and Space

KOBAYASHI Kisei grew up in the Suwa Region of Nagano Prefecture, where the Onbashira Festival, said to have a history of over 1,200 years, is held. While photographing the festival, he feels there are moments when he senses the existence of people from the distant past through his camera finder. His stance on his work is to “capture layers of time and space through festivals, which is, in reality, impossible.” At recent exhibitions, his shots of festivals and everyday lives are displayed together, and some of his photos are displayed partially overlapping each other. Regardless of whether he shoots festivals or day-to-day activities, he is perhaps trying to tell us the times and spaces he captures accumulate from the ancient past and are constantly changing.

Nakada, Maiko / Chino City Museum of Art

[安曇野会場]

2021.8.14sat - 9.12sun

安曇野市豊科近代美術館

9:00-17:00休館日 = 月曜日(祝日の場合は翌日)

 

長野県安曇野市豊科5609-3電話 0263-73-5638