シンビズム4

[ 絵画 ]

根岸 芳郎

NEGISHI Yoshiro

 

根岸 芳郎
1951
長野県岡谷市生まれ
1973
武蔵野美術大学油絵専攻卒業
1976
ボストン美術館附属美術学校卒業
1977
同研修課程卒業、助手を務める
1979
帰国
1995 − 1996  
シテ・デ・ザール(フランス、パリ)に滞在
収蔵
市立岡谷美術考古館、松本市美術館、東京国立近代美術館、東京都現代美術館、東京国際フォーラム、文化庁、愛知県美術館、滋賀県立近代美術館、宮城県美術館、広島市現代美術館、高松市美術館(香川県)、いわき市美術館(福島県)、大原美術館(岡山県)、後藤美術館(千葉県)
In early spring, the snow still remains on the peaks of Mt. Yatsugatake, and the Japan Alps, while, in satoyama, meaning protected, undeveloped woodlands near populated areas, the yellowish green haze of young leaves and sprouts spreads and hangs over the mountains, which soon change into a verdant dark green. Observing the workings of nature, it seems, everything is in an endlessly repeating process of "generation," where something is generated somewhere, and then is transformed and disappears. For me, painting is meant to agree with nature existing as it is, with its sustainable voluntariness, expressed through color. Moreover, I always wish to witness the moment when the ‘sense of living’ comes alive from inside the colors through my ceaseless repeated dialogue with them.

おもな作品発表歴

1980
「Art・Today'8 0 絵画の問題展」(西武美術館/東京都)
1982
パリ青年ビエンナーレ(パリ市立近代美術館/フランス)
1984
個展(アンドーギャラリー/東京都)
1985
「現代の作家展」(長野県信濃美術館/長野市)
1986・1988・1991
個展(イノウエギャラリー/東京都)
1989・1992・2001
個展(AD&Aギャラリー/大阪府)
1990
「ファルマコン' 90」展(幕張メッセ/千葉県)
1994
「立ち上がる境界」展(辰野町郷土美術館/辰野町)
1994・1998・2000・2002・2008
個展(ギャラリー山口/東京都)
1995・1996
「現代美術への視点」展(東京国立近代美術館/東京都、京都国立近代美術館/京都府)
1995 − 1996  
個展(シテ・デ・ザール/フランス)
2000
「日本美術の2 0世紀」展(東京都現代美術館/東京都)
2000・2016 
個展(市立岡谷美術考古館/岡谷市)
2016
「在る表現―その文脈と諏訪」展(茅野市美術館/茅野市)
2018
個展「色彩浴の森へ」(八ヶ岳美術館/原村)、「モネそれからの100年」展(名古屋市美術館/愛知県、横浜美術館/神奈川県)、「ニュー・ウェイブ 現代美術の80年代」展(国立国際美術館/大阪府)

Space of Layered Colors Soaked into Canvas

The paintings of NEGISHI, which make viewers feel as if they are literally wrapped in colors, are created by a technique called staining, which allows thinned aquatic acrylics to soak into unprimed canvases. The accumulated time of the repeated process of applying paint on wet canvas with a brush, and then drying it, gives his paintings depth, created by the transparent layered colors. NEGISHI began using this technique with acrylic paint while he was a student at the Museum of Fine Arts, Boston (SMFA), and he has researched it for many years. The sense that a space comes into being through the layered colors of paint soaked into canvas is an important characteristic of NEGISHI’s work. The pictorial space which captures the seemingly vibrating boundaries that are created by the soaked paints and the color vibrations moves our senses and invites us into an unknown world.

Kobayashi, Hiroko / Nakano City Museum (Previous affiliation)

[安曇野会場]

2021.8.14sat - 9.12sun

安曇野市豊科近代美術館

9:00-17:00休館日 = 月曜日(祝日の場合は翌日)

 

長野県安曇野市豊科5609-3電話 0263-73-5638