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シンビズム4

[ 絵画 ]

辰野 登恵子

TATSUNO Toeko

 

辰野 登恵子
1950
長野県岡谷市生まれ
1974
東京藝術大学大学院美術研究科絵画専門課程油画専攻修了
2004
多摩美術大学教授
2014
逝去(64歳)
I love Lake Suwa. As a school girl, I often visited there to draw it. The glistening lake surrounded by the mountains looked like a round, plain mirror or a big drop of water having a kind of surface tension. So, while I drew Lake Suwa in that way, according to my impression, the lake itself had disappeared from my mind. I think, in this case, trying to draw a puddle, or layers of water in my mind, is much truer to my feelings.
(Text partly omitted.)
It was said that drawing shadow or volume was taboo in abstract painting. However, I allowed myself to revive the traditional or illusionistic way like creating depth through illusion in my painting, depending on the situation, from which hostile misunderstandings arose about me such as, “Why are you still painting like this?” The reason why I did it like that is because I realized my painting had come to a point beyond the category of what is referred to as abstract painting. Painting technique should be natural. It would be my pleasure if I could create a space which no one has ever seen, sticking to the use of orthodox materials such as oil colors.
References:Text by TATSUNO Toeko. “Talking about the Transformation of Beauty ? Contemporary Artists in Nagano Prefecture” 5, Nagano Nippo, July 19, 1999

上田会場の作品展示

 

辰野 登恵子

© シンビズム / 撮影:大井川 茂兵衛

 

辰野 登恵子

© シンビズム / 撮影:大井川 茂兵衛

おもな作品発表歴

1971
「コスモス・ファクトリー」(村松画廊/東京都)
1972
「第7回ジャパン・アート・フェスティバル展」(東京セントラル美術館、メキシコ国立自治大学科学芸術博物館、アルゼンチン国立美術館)
1973
「辰野登恵子個展」(村松画廊/東京都)
1979
「第11回東京国際版画ビエンナーレ展」(東京国立近代美術館、国立国際美術館/大阪府、北海道立近代美術館)
1984
「現代美術への視点―メタファーとシンボル」(東京国立近代美術館、国立国際美術館/大阪府)
1987
「辰野登恵子 ペインティング1984 - 87」(ファビアン・カールソン・ギャラリー/イギリス、アート・ナウ・ギャラリー/スウェーデン)
1989 − 1990
「ユーロパリア‘ 89ジャパン」(ゲント市立現代美術館/ベルギー)
1990
「ジャパン・アート・トゥデイ-あいまいなパースペクティヴ、ヴィジョンの変容」(ストックホルム文化センター/スウェーデン、シャーロッテンボー現代美術館/デンマーク、ヘルシンキ市立美術館/フィンランド、レイキャビク市立美術館/アイスランド)
1992 - 93
「70年代日本の前衛−抗争から内なる葛藤へ」(ボローニャ市立美術館/イタリア、世田谷美術館)
1994
「戦後日本の前衛美術」(横浜美術館、ソロモン・R・グッゲンハイム美術館/アメリカ、サンフランシスコ近代美術館/アメリカ)
1995
「辰野登恵子 1986 -1995」(東京国立近代美術館)
2002
「未完の20世紀美術がのこすもの」(東京国立近代美術館/東京都)
2007
「2007ヘイリ・アジアプロジェクト2〈日本現代芸術祭〉」(ヘイリ芸術村/韓国)
2010
「Beyond the Border 日中当代芸術交流展」(Tangram Art Center 7angrm /上海)
2012
「与えられた形象−辰野登恵子/柴田敏雄」(国立新美術館/東京都)
2013
「ミニマル/ポストミニマル−1970年代以降の絵画と彫刻―」(宇都宮美術館/栃木県)
2016
「宇都宮美術館コレクション展 特集展示 辰野登恵子 愛でられた抽象」(宇都宮美術館/栃木県)
2018 − 2019
「辰野登恵子ON PAPERS:A Retrospective 1969 - 2012」(埼玉県立近代美術館、名古屋市美
術館)
2018
「起点としての80 年代」(金沢21世紀美術館、高松市美術館、静岡市美術館)

おもな受賞歴

1996 
第46回芸術選奨文部大臣新人賞受賞
2013
第54回毎日芸術賞受賞

Beyond Abstract Painting

“TATSUNO Toeko is an artist whose solo exhibition was held at the national art museum, at the age of forty five – the youngest in history.” (1)
“TATSUNO Toeko was awarded the Grand Prize at the Mainichi Contemporary Art Exhibition, for the first time among Japanese women artists.” (2)
TATSUNO Toeko (1949 – 2014) was influenced by abstract expressionism and pop art. After tackling printmaking together with her friends, she returned to oil painting which was her major field, and pursued her research of two-dimensional works throughout her life. In her paintings we can see traces of layered paints of different colors without any muddiness. When we look at her big paintings exceeding 200 or 300 in French canvas standard sizes, we feel as if we are somehow completely wrapped up in them. Most of her paintings cannot be considered purely abstract. That is why her works don’t leave viewers behind, though the artist herself pursued her own path, and they emit their charm without pushing viewers away.

Miyashita, Mami / Karuizawa New Art Museum

(1)Solo exhibition “Tatsuno Toeko 1986-1995”, National Museum of Modern Art, Tokyo, 1995
(2)The 54th Mainichi Contemporary Art Exhibition, 2013

[上田会場] 終了しました

2021.2.13sat - 3.14sun

上田市立美術館

9:00-17:00休館日 = 火曜日(祝日の場合は翌日)

入館料 = 当日券:一般500(400)円、高校生以下無料
※ ( ) 内は20名以上の団体、障害者手帳携帯者とその介助者1名は無料

長野県上田市天神3丁目15-15 サントミューゼ内電話 0268-27-2300